Wat zijn de voordelen van marketing automation?

wat-is-marketing-automation

Categories:

Goede digitale marketing vereist goede digitale marketingtools. En hoewel e-mail service providers (ESP’s) zoals Constant Contact en MailChimp vroeger een waardevol platform boden, wenden steeds meer marketeers zich nu tot geavanceerdere, dynamische en krachtige marketing automationssoftware om hun holistische omnichannelmarketing uit te voeren en veel meer te bereiken dan alleen e-mail.

De voordelen van e-mail automation

Met e-mail automation kunt u workflows creëren en leads nurturen om potentiële prospects op te warmen voor uw verkoopteam of gepersonaliseerde berichten bieden om potentiële kopers om te zetten in betalende klanten. In plaats van een ESP (e-mail service provider) te gebruiken om uw e-mailcampagnes in elkaar te flansen, is het echter effectiever en efficiënter om over te schakelen op een vertrouwd marketing automation platform voor een uitgebreidere aanpak.

Ondanks de duidelijke voordelen van deze veelzijdige software zijn veel marketeers nerveus om de overstap te maken of weten ze niet zeker hoe ze de juiste business case aan de belangrijkste stakeholders van hun organisatie moeten voorleggen. Vandaag gaan we het eerste probleem verhelpen en het tweede probleem verhelpen door de belangrijkste voordelen van marketing automation onder de loep te nemen.

Voordat we dat doen, moeten we er echter voor zorgen dat we allemaal op één lijn zitten over wat marketing automationssoftware is (en wat het niet is).

Wat is marketing automation?

Marketing automation is het gebruik van een omnichannel-softwareplatform om een verscheidenheid aan gerelateerde marketinginitiatieven te consolideren, creëren en automatiseren. Deze platforms helpen marketeers repetitieve processen te mechaniseren om (ironisch genoeg) meer personalisering te bieden, de efficiëntie te verbeteren, de belangrijkste prestatie-indicatoren te verhogen en meer leads en meer omzet te genereren.

Hoewel e-mailmarketingprocessen de meest genoemde automatiseringstactiek zijn, kan bijna elk digitaal marketinginitiatief op de een of andere manier worden geautomatiseerd – inclusief sociale media, betaalde digitale reclame en SEO-audits, naast vele andere. Dit voordeel stelt marketeers in staat hun tijd en middelen in te zetten om verder te gaan dan batch-en-blastmarketing en hun verschillende doelgroepen robuustere berichtgeving en aanbevelingen te bieden via een verscheidenheid aan kanalen.

Wanneer marketeers in staat zijn om unieke types van automatisering marketing campagnes voor elk van hun doelgroepen te creëren, kunnen ze enorm verhogen het niveau van personalisatie in deze campagnes, terwijl ook meer tijd om meer creatieve marketing benaderingen te ontwikkelen. Als gevolg daarvan kunnen ze verwachten dat hun publiek meer betrokken en gemotiveerd zal zijn om het kooptraject te blijven doorlopen.
Het is een win-winsituatie voor iedereen. Consumenten krijgen een uitzonderlijke klantervaring, en bedrijven zorgen voor meer betrokkenheid, meer leads en meer inkomsten.

De voordelen van marketing automation

In een notendop is het voordeel van marketing automation dat marketeers middelen kunnen besparen en tegelijkertijd effectiever meer campagnes kunnen lanceren. Maar het mooie zit hem in de details, dus laten we eens nader bekijken hoe marketeers kunnen profiteren van alle voordelen van een krachtige, praktische marketing automationsoplossing.
Efficiëntere en effectievere marketingcampagnes

In de moderne marketingwereld zijn succesvolle campagnes afhankelijk van zeer gerichte marketing, wat in feite neerkomt op het oude adagium van het afleveren van de juiste boodschap aan de juiste persoon of het juiste bedrijf op het juiste moment. Vóór marketing automation was er veel giswerk aan voorafgegaan, omdat marketeers gedwongen waren hun campagnes met vallen en opstaan uit te voeren. Dit resulteerde in voortdurende willekeurige marketingacties zonder enige manier om te weten wat effectief was en wat niet.

Door hun marketingcampagnes te automatiseren, kunnen bedrijven hun webbezoekers nu gemakkelijker identificeren, waardoor ze onbekende prospects kunnen omzetten in bekende leads. En zodra ze weten op wie ze hun marketing richten, kunnen ze deze leads segmenteren op basis van gedrag, demografische gegevens en andere kenmerken om aangepaste en geautomatiseerde lead-nurturing-campagnes te maken. Op deze manier kunnen marketeers hun klanten op de hoogte houden en hen begeleiden tijdens het klanttraject met zeer gepersonaliseerde berichten (meer hierover hieronder).

Het beste is dat, terwijl uw potentiële klanten online interactie hebben met uw merk, u al hun interacties kunt volgen en die informatie kunt doorgeven aan uw verkoopteam via een CRM-systeemintegratie. Dit zorgt voor een betere afstemming en samenwerking tussen sales en marketing, meer gestroomlijnde leadscores en handoffs, en een uitstekend inzicht in het klanttraject van begin tot eind.